Via Ferrata

Via Ferrata Dolomitene 2015.

“Dolomitene – verdens vakreste fjellområde tilrettelagt for Via Ferrata”…. i følge John Smith og Graham Fletcher, forfattere av serien “Via Ferratas of the Italian Dolomites” – Cicerone Guide – etter mange års lengre aktiviteter i Dolomitene.

“… Med sine eksplosive landskapsformasjoner, spektakulære synlighet og unike farger kan området betraktes som kronjuvelen i De Europeiske Alpene. Via Ferrata-klatring er en måte å nyte, oppleve og dele dette magiske og eventyrlige fjellmiljøet, hvor du stoppes av imponerende utsikter. Mange Via Ferrata-ruter ble opprinnelig bygget og konstruert for å framføre militære forsvarsenheter og -grupper i løpet av Den Første Verdenskrig. Nå representerer disse høyalpine “jernrutene” noen av hovedattraksjonene i Dolomitene om sommeren. De er en omfattende og tallrik rekke av sikrede og beskyttede ruter, med faste kabler, stålstiger og hengebroer, som tillater adkomst til klatreområder og toppbestigninger normalt reservert for fjellklatrere….”

I de seneste årene er gamle krigsruter restaurerte og mange nye ruter kommet til – for å gi et nett av ruter rundt om i hele Dolomitene. Noen av de nyeste Via Ferrata-rutene er “sportsruter,” ofte teknisk ganske krevende. Rutene er regelmessig kontrollert og vedlikeholdt av CAI (Club Alpino Italiano). Denne klubben har et stort antall medlemmer og driver nesten 500 “refugios”/betjente hytter og bivuakker samt sikrer, vedlikeholder og merker mange tusen kilometer med stier, Via Ferratas og infrastruktur knyttet til dette.

Siden Dolomitene er karakterisert ved sine svimlende, vertikale fjellsider kan selv kart i stor målestokk bare delvis antyde den reelle topografien og detaljene i områdene. Dette innebærer at det ikke alltid er lett å visualisere rutenes vertikale dimensjoner, spesielt når det gjelder vanskelighetsgraden. Selv relativt lette ruter kan bringe Via Ferrata-eventyreren inn i ekstremt eksponerte områder. Opplevelsen av ruten er det derfor ikke lett å fatte før man er der.

Disse forhold er allikevel, selv om de vil bli svært subjektive, til en viss grad tatt inn i betrakningen når rutenes vanskelighetsgrad er definert.

Tiden som er beskrevet for hver rute forutsetter en rimelig god grad av kondisjon, men må kun betaktes som veiledende og vil ikke oppleves eksakte for hver enkelt gruppe.

Gradering av rutene

Teknisk nivå.
1.      Lette ruter med begrenset Via Ferrata klatring/klyving, mest egnet for akklimatisering og nybegynnere med begrenset høydeerfaring. Krever kun en viss erfaring med høyder, men stabil form og stødig “fotarbeide.”
2.      Greie ruter for erfarne fjellvandrere med sans for høyder og luftige partier. Ingen krevende passasjer.
3.      En anelse mer krevende ruter, ikke å anbefale for “noviser” i Via Ferrata. På dette nivået forusettes komplett balansekontroll og motoriske gode ferdigheter og kompetanse og erfaring i bruken av utstyr og sikringsmidler.
4.      Krevende ruter, ofte inkludert bratte fjellvegger/sider og som stiller krav til gode tekniske klatreferdigheter. Sterk bevissthet til ulike situasjoner som kan oppstå som følge av situasjonen.
5.      Sportsruter, spektakulære, på høyeste tekniske ferdighetsnivå innen Via Ferrata klatring. Kun egnet for meget erfarne og selvstendige “Ferratister.”

Seriøsitet
A.      Grei bevegelse i komfortable omgivelser. Lette adkomster/anmarsjer og/eller retrettmuligheter. Relativt risikofrie ruter, selv etter væromslag, og også lite utsatt for steinsprang.
B.      Ruter som forutsetter en viss grad av høyfjellserfaring. Noe mer “tricky” adkomst og tilsvarende begrenset med retrettmuligheter underveis – ruten må enten returneres eller fullføres. Uhell vil kunne innebære eller utvkle seg til betydelige utfordringer. Forværring av værsituasjonen kan potensielt bli ubehagelig. Steinsprang må vurderes og kan forekomme (utløst av andre klatrere eller naturlig.)
C.      Meget spektakulære ruter. Bare for svært erfarne “Ferratister.” Fullstendig mangel på returløsninger, langt fra alternative ruter og ligger ofte i svært eksponert og utsatt terreng. Stabilt vær er avgjørende. Ingen marginer for feilvurderinger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *